שיפוץ הדירה – שלב ההתלבטויות

יש סיבות רבות להחלטה לשפץ את הבית: אנחנו רוצים לשפר את מראה הבית ולהתאימו לצרכים המשתנים שלנו; השנים עושות את שלהן וגורמות להתיישנות החומרים המרכיבים את הבית; ולעיתים יש הכרח לשפץ שיפוץ מהיר כדי לתקן נזקים שנגרמו לבית מהזנחה מתמשכת. לאיזה שיפוץ אתם זקוקים?

בדקו מהן המטרות שלכם. האם אתם רוצים לשנות את ארגון החדרים בבית, או שאולי מצב המבנה דורש שיפוץ יסודי? תכנון מוקדם הוא העצה הטובה ביותר למי שהחליט לשפץ את ביתו. הקדישו זמן להתלבטויות, וכשהגעתם להחלטה ערכו רשימה של כל אותם פרטים בדירה הזקוקים, לדעתכם, לשיפוץ. רשימה זו תעזור לכם להחליט אם כדאי להתחיל בפרויקט מורכב או שאולי אפשרויות אחרות עדיפות.

מה עלות שיפוץ הדירה ?

לאחר שהחלטתם מה צריך לשפץ בבית, בדקו כמה השיפוץ יעלה לכם. רצוי מאוד לשמוע הערכה של מומחה לגבי עלות השיפוץ. את בעלי המקצוע שיעריכו את העלות, עליכם לבחור בהתאם לגודל השיפוץ שיש לערוך בדירה.

קבלני בנייה ואדריכלי פנים יספקו לכם הערכה לגבי שיפוצים שאינם דורשים התערבות הנדסית בשיפוץ. מהנדס בניין, המעורה בביצוע שיפוצים, מוסמך לערוך שינויים שידרשו תכנון הנדסי. הערכתו המקצועית של המומחה באשר לעלות השיפוצים עשויה בהחלט להפתיע אתכם; אתם עשויים לחשוב שהשיפוץ שתכננתם, למשל, הסרת קיר פנימי בדירה, הוא עניין פשוט, ויתברר לכם, שזהו מבצע שיעלה הרבה מאוד כסף. לכן, הערכתכם בהחלט אינה מספקת.

שיפוץ יסודי או החלפת דירה ?

סעיף זה מיועד לכם, המעוניינים לערוך שיפוץ יסודי בבית. שיפוץ יסודי בדרך כלל משמעו הוצאה כספית נכבדה מאוד. יהיה עליכם להתלבט אם אכן כדאי להשקיע בשיפוץ יסודי, שיחייב אתכם למצוא מקום מגורים חלופי לתקופת השיפוץ, או שאולי נוח יותר ואפילו משתלם יהיה למכור את הבית הנוכחי ולקנות דירה אחרת.

לצורך איסוף הנתונים, שיסייעו לכם בקבלת ההחלטה תוכלו להיעזר, נוסף על המומחה שיעריך את עלות השיפוץ, גם במתווכים, בשמאים ובבעלי דירות אחרים ששיפצו את ביתם. אלה ייתנו לכם מושג לגבי מצב שוק הדירות באזור שבו אתם מעוניינים לגור. הם יספקו לכם מידע לגבי מחירי הדירות, כדי שתוכלו להשוותם עם מחיר השיפוץ של דירתכם. כשכל הנתונים יהיו בידיכם, תוכלו להחליט אם כדאי לקנות דירה אחרת או לערוך שיפוץ יסודי לבית הקיים.

מי צריך לדעת על השיפוץ ?

אם אתם מתכוונים רק להחליף את המרצפות בביתכם, אין סיבה שתטרחו להודיע לשכנים. שיפוץ פנימי ומוגבל של הדירה הוא עניינכם. לכל היותר, למען היחסים הטובים, כדאי לספר על כך לשכנים כדי למנוע טענות על רעש ולכלוך בזמן העבודה. אבל אם אתם מתכוונים לערוך שיפוץ יסודי בבית- לא זו בלבד שאתם חייבים להודיע לשכנים, אלא, שתזדקקו גם להסכמתם.

יש לזכור שגם אם הדירה שייכת לכם, היא כוללת חלקים השייכים ל"רכוש המשותף", כלומר, לכל הדיירים. ברכוש המשותף נכללים גג הבניין, הקירות החיצוניים, המקלט המשותף, חדר המדרגות, הכניסה לבניין ועוד. לכל הבתים החדשים, ולחלק מהבתים הישנים, הוכנה תכנית הנקראת "תכנית בית משותף".

בתכנית זו רשומים החלקים בבניין ובמגרש המשותפים לדיירים, וכן רשומים החלקים הפרטיים השייכים לכל דייר בנפרד. את התכנית ניתן להשיג בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) שבמקום מגוריכם, או אצל עורך הדין שטיפל בזמנו ברישום הדירות בטאבו. לדיירים יש זכות מלאה להביע דעה, וחובתכם היא להתחשב בדעתם בנוגע לכל שינוי שתרצו לערוך בדירה ואשר ישנה גם את חזית הבית.

נוסף על כך יש בבניין מערכות המשותפות לכל הדירות או לחלקן, כגון ביוב, חשמל, מים ותקשורת.עוד חלקים פנימיים משותפים הם הקורות והעמודים. כל שינוי שייעשה בהם עלול להיות חמור ביותר ולגרום לנזקים שונים למבנה. חשוב לזכור, שכל שינוי במבנה עצמו מחייב התייעצות ואבחנה של מהנדס בניין. האבחנה המקצועית שלו תובא בפני הדיירים, וינוסח על-פיה מסמך בכתב. על המסמך יחתמו כל המעורבים, וייכללו בו פירוט השיפוץ וההסכמה של הדיירים.

דוגמא מדהימה לשיפוץ דירה

קניית דירה לשיפוץ

קניית דירה ישנה הזקוקה לשיפוץ יכולה להיות עסק משתלם, אבל על כך אל תחליטו בעצמכם אלא היוועצו במומחה, קבלן בניין או אדריכל פנים. הוא יגיש לכם בכתב תכנית שתהווה הצעה ראשונית, ואליה יצרף עלויות משוערות. אם השיפוץ מצריך אף ייעוץ של מהנדס, זה הזמן לקבל את חוות דעתו. אם הדירה נמצאת בית משותף, יש לבדוק מראש את עמדת השכנים לגבי השיפוץ, ובמקרים בעייתיים להתייעץ בשלב זה גם עם עורך-דין.