איך להפחית את הלחץ סביב תהליך חיפוש העבודה

תקופת החיפוש אחר העבודה הבאה נחלקת, בגדול, לשני חלקים. החלק הראשון, המהנה מביניהם, מתאפיין בתחושת חופש ואופוריה קלה, עם סיום העבודה, ונמשך ימים ספורים בלבד. החלק השני, בו אתה מתחיל באמת בחיפושים אחר עבודה חדשה, הוא החלק הבעייתי – וכמו כל דבר שתרצה שייגמר, הוא עלול להימתח על פני תקופה ארוכה, כמעט נצח. זהו שלב שמתאפיין בלחץ, דאגה, מתח רב ואפילו חרדות וככל שהוא יתארך, כך הלחץ יהפוך גדול יותר. כי ככה זה כשלא מוצאים עבודה.
אבל, מה שרבים לא יודעים הוא שאצל כל אחד קיימים הכלים להפחית את הלחץ הזה ולהפוך את תקופת חיפוש העבודה לקלה יותר. אמנם אי אפשר להפוך את התקופה המורכבת הזו לאופטימית במיוחד, אך בהחלט ניתן לשלוט ברגשות המאפיינים אותה ולמזער אותם.
ריכזנו עבורך כמה טיפים חשובים שיעזרו לך לעבור את התקופה הזו בלי לצאת מהכלים.

חיפוש עבודה בהייטק

הכל לוקח הרבה יותר זמן ממה שאתה חושב
היית בראיון עבודה ולא חזרו אליך אחרי 48 שעות? תתפלא, זה יכול לקחת גם שלושה שבועות. אל תשכח שאותם אנשים שנפגשו אותך עסוקים בעוד אלפי דברים אחרים מידי יום, ולעיתים דווקא עניין גיוסך הוא שנשכח – או שפשוט אינו מסתדר עדיין. נשום עמוק, תן לזמן לעשות את שלו, ותרוויח גם שקט וגם עבודה חדשה בסופה של ההמתנה. גם אם לא תתקבל, עוצמת האכזבה תהיה בוודאי פחותה.

הקצב זמנים הגיוניים לחיפוש העבודה

על פי נתונים שנאספו , תהליך איוש משרה חדשה בהייטק ובביוטק בישראל אורך בין שמונה לתשעה שבועות. הוסף לזה את תהליך הקליטה, שלעיתים נמשך גם הוא כמה שבועות וקיבלת פרק זמן של כמעט שלושה חודשים. והמסקנה? אם הקצבת לעצמך חודש בודד למציאת עבודה חדשה, אתה צפוי להתאכזב והלחץ יגבר במהירות. הקצב לעצמך מסגרת זמן הגיונית, והכל ייראה במהלכה הרבה יותר פשוט.

להתפשר זו לא קללה

קביעת הגדרות בנוגע לתנאי המשרה, כאלו שאינך מוכן להתפשר עליהן בשום צורה שהיא, עלולות לייצר סביבך לחץ – לחץ לעמוד בציפיות של עצמך ולהגשים את מה שאתה ראוי לו, בעיניך. נכון, אסור להתפשר יותר מידי, משום שאז תתקבל לעבודה שאינך מרוצה ממנה. מצד שני, מותר להתגמש ולהתפשר בנקודות מסוימות (לדוגמא: בנושא המרחק של מקום העבודה מביתך) כדי להרוויח משרה טובה ולדאוג שהלחץ לא ילך ויגדל.

גם לטווח הארוך – כוון למשרות שראויות ליכולות שלך

כדי שהטיפ 'המתפשר' לא יגרור אותך למקומות שאינך רוצה להיות בהם, נזכיר: חיפוש עבודה ארוך ומתסכל גורם לאנשים לכוון נמוך יותר, ולהסתער על משרות שאינן ראויות להם. במצב כזה, לא רק שהם לא מתקבלים לעבודה (בהיותם Over Qualified) אלא שעצם הדחייה מגביר את הלחץ סביבם עוד יותר – הרי אם לא מקבלים אותם לתפקידים פשוטים, אז לאילו תפקידים כן יקבלו אותם? אל תתפתה לחפש משרות שאינן לרמתך, אחרת תיצור כדור שלג שתתקשה לעצור בהמשך. להתפשר זה טוב, אך לכל התפשרות חייב להיות גבול ברור.

החוויות שחווית בראיונות עבודה קודמים לא יחזרו בהכרח גם בראיון הבא שלך

ממש כמו בענייני זוגיות, גם בתהליך חיפוש העבודה אסור להשליך ולהסיק מחוויות העבר, לגבי מה שתעבור בעתיד. גם אם היו לך ראיונות עבודה נוראיים עד כה, אין זה אומר שהראיון הבא שלך יהיה כזה. אם תשמור בזיכרונך את הדברים הלא נעימים מהראיונות הקודמים, תגיע לחוץ גם לראיונות הבאים שלך, מחשש שהחוויות הללו יחזרו על עצמן, וכך תפגע בסיכוייך להתקבל. לא מדובר בעניין פשוט, אך עליך לשכנע את עצמך שכל ראיון עבודה הוא סיפור חדש – משום שזו האמת לאמיתה.

שאל שאלות שיורידו ממך את הלחץ

הגעת לראיון עבודה, הרגשת טוב ואמרו לך שיחזרו אליך בהקדם? אתה לא חייב לחזור הביתה ולהתחיל בכסיסת ציפורניים בלתי פוסקת. אין שום פסול בשאלות כמו 'מתי לדעתכם סביר שתחזרו אליי, לכל המאוחר?' או 'האם אפשר להרים טלפון אליכם ביום X, במקרה שעד אז לא תחזרו אליי בעצמכם?'. שאלות כאלו בסוף הראיון ימנעו ממך את הלחץ והמתח העצומים הכרוכים בהמתנה לתשובה מהחברה בה התראיינת. הן יאפשרו לך להיות רגוע יותר ולהרגיש בטוח בעצמך, משום שכך תדע מתי לכל המאוחר אתה צפוי לקבל תשובה.

לרוץ ולספר לחבר'ה? לא כל כך מהר…

לא פעם תזומן לראיון עבודה בעקבות משרה נחשקת ויוקרתית, 'משרת החלומות' שלך. גם הראיון יהיה מצוין, ואפילו תרגיש שהמראיינים התלהבו ממך. כמובן שבמצב כזה, האינסטינקט הראשוני הוא לספר לכל מי שרוצה (או לא רוצה) לשמוע על הראיון המוצלח, לחלוק את ההתלהבות והשמחה ולהכין את כולם לבאות. אבל, מהלך שכזה רק יגביר את הציפיות ויהפוך למפח נפש של ממש במקרה של תשובה שלילית. גם אם הבשורות יהיו משמחות בסופו של דבר, תקופת ההמתנה – שהיא גם כך לחוצה ומתוחה, כפי שציינו בטיפ הקודם – תהפוך למתישה. לכן, מומלץ להמתין עד לקבלה הרשמית לעבודה – ואז לשתף בכך את כל העולם.

שמור על פרופורציות

עליות וירידות קיצוניות במצב הרוח ישפיעו עליך מאוד, ויגבירו את הלחץ בו אתה שרוי. לאורך כל התקופה הזו חשוב לשמור על פרופורציות ולראות את התהליך בפרספקטיבה הנכונה, בעזרת אותם כלים שציינו עד כה. כך, לא תמהר לספר לחבר'ה על ראיון עבודה מבטיח שעוד אין בו ממש, ומנגד – לא תצלול לתהומות של דיכאון במקרה שלא קיבלת את שרצית. הכל חייב להיעשות בצורה 'שפויה' ובשליטה, כי רק כך תוכל לשמור על רמת לחץ תקינה, שאינה מחרבת הכל.